onsdag 13 mars 2019

Floden som bockarna Bruse måste ta sig över


Veckans rytmikpass handlar om floden. Vilka medel och mål finns som vanligt uppsatt i hallen.

Här kommer en liten sneakpeak av vad som hände...
 Vi doppade fötterna i vattnet. När vi hörde klangstaven spela viftade vi med tårna och när vi hörde kastanjetten spela la vi oss på rygg och "cyklade" med våra ben i floden. -Auditiv perception


Vi rodde ut i en båt på floden och i vattnet skapade vi stora vågor och små vågor. Här gjorde vi begreppen liten-stor med vår kropp. -Kinestetisk perception

Flera av barnen blev väldigt intresserade av instrumentet klangstav:-) Dels har vi inte arbetat med just det instrumentet tidigare, sedan fick de uppleva ett nytt ljud samt att klangstaven är även färgglad. Kastanjetten är de mer vana vid eftersom det hänger en sådan i vår instrumenthörna i stora rummet.

Barnen lever sig in i berättelsen, som slingrar sig likt en röd tråd genom hela rytmikpasset, och instruktionerna är inbakade i berättelsen.


Förra veckan började vi att skapa floden, som bockarna Bruse måste ta sig över. Den är nu uppsatt på reflektionsväggen.


Vi pratade om att bakgrundspappret kändes tjockare och silkespappret kändes tunnare. Öga-handkoordinationen tränades och alla barn (i omgångar) klistrade med stor lust och glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar